اهداف وتوانایی های مدیریت آموزشی

توانایی‌های‌ مدیریت‌ و رهبری‌ آموزشی‌

الف‌ - توانایی‌های‌ عمومی‌:

1 - سلامتی‌ جسمی‌: مدیر مدرسه‌ باید از سلامتی‌ کامل‌ برخوردار باشد تا بتواند وظایف‌ خود را به‌خوبی‌ انجام‌ دهد. >عقل‌ سالم‌ در بدن‌ سالم‌ است‌.<

2 - سلامتی‌ روانی‌: سلامتی‌ روانی‌ به‌مراتب‌ از سلامتی‌ جسمی‌ مهم‌تر است‌.افرادی‌ که‌ سلامتی‌ روانی‌ ندارند، نه‌ تنها زندگی‌ را به‌خود، بلکه‌ به‌همه‌ی‌ اطرافیان‌ خودتلخ‌ و ناگوار می‌کنند و سبب‌ ناراحتی‌، دلسردی‌، سرگشتگی‌، افسردگی‌ و رفتارتهاجمی‌ افراد و هم‌چنین‌ سبب‌ بهم‌خوردگی‌ محیط و اختلال‌ در رفتار زیردستان‌می‌شوند.

3 - سلامتی‌ عاطفی‌: عاطفه‌ در حقیقت‌ جنبه‌های‌ کیفی‌ زندگی‌ و رفتار را به‌وجودمی‌آورد که‌ تأثیر فراوانی‌ در موفقیت‌ انسان‌ها دارد. بسیاری‌ از جذب‌ها و دفع‌ها ازطریق‌ عاطفه‌ انجام‌ می‌گیرد. مدیر باید نه‌ بی‌عاطفه‌ و نه‌ مبالغه‌آمیز پرعاطفه‌ باشد.

4 - سلامتی‌ عقل‌ و قدرت‌ تفکر و ادراک‌: تفکر منطقی‌ اساس‌ کار مدیریت‌ است‌. اوباید با تفکر منطقی‌ از شناسایی‌ مسأله‌ تا پیداکردن‌ راه‌ حل‌های‌ مناسب‌ برای‌مشکلات‌ و مسائل‌ پیش‌ رود.

5 - ایمان‌: ایمان‌ یعنی‌ باور، یقین‌ و تصدیق‌ تفکر، عمل‌ و وجود کسی‌ و یا چیزی‌مبنی‌ بر اینکه‌ با حقیقت‌ هماهنگی‌ و مطابقت‌ داشته‌ باشد. ایمان‌ توحیدی‌ وتشکیلاتی‌ برای‌ مدیر آموزشی‌ مطرح‌ است‌ و باید مقید باشد.

6 - تقوی‌ و تعهد: تقوی‌ به‌معنی‌ خودنگهداری‌ می‌باشد. تقوی‌ اصل‌ حفظ مدیریت‌ از خطاها و بازکردن‌ راه‌ برای‌ انجام‌ کارهای‌ خیر است‌. تعهد به‌معنی‌ پای‌بندی‌ به‌اصول‌ و فلسفه‌ و یا قراردادهایی‌ که‌ انسان‌ به‌آن‌ها معتقد است‌.

ب‌ - توانایی‌های‌ بلوغی‌

1 - دانش‌: مدیران‌ آموزشی‌ به‌دو نوع‌ دانش‌ عمومی‌ و دانش‌ تخصصی‌ نیاز دارند تابتوانند مسائل‌ و موضوع‌های‌ اجتماعی‌، انسانی‌، سازمانی‌ و آموزشی‌ مربوط به‌کارخود را درک‌ کنند. مدیر باید یک‌ انسان‌ تحصیلکرده‌ باشد و در رشته‌ یا کار خود توان‌ وآگاهی‌ تخصصی‌ و مهارت‌های‌ فنی‌، انسانی‌ و ادراکی‌ را کسب‌ کرده‌ باشد.

2 - تجربه‌: بهترین‌ مدیر آموزشی‌ کسی‌ است‌ که‌ علاوه‌ بر آموزش‌های‌ کلاسیک‌ وعلمی‌، به‌طور عملی‌ در مدارس‌ به‌تدریس‌ پرداخته‌ و تجربیات‌ لازم‌ را کسب‌ کرده‌باشد.

3 - قدرت‌ تشخیص‌، قضاوت‌، تصمیم‌گیری‌ و حل‌ مسائل‌: مدیر باید مسائل‌ ومشکلات‌ محیط آموزشی‌ را درک‌ کند و به‌موقع‌ راه‌ حل‌های‌ مناسب‌ برای‌ حل‌ آن‌ها ارائه‌ دهد. درک‌ رفتار انسان‌ها و تشخیص‌ علل‌ رفتار آن‌ها و قضاوت‌ درست‌ درباره‌ی‌آن‌ها از مسائل‌ مهم‌ مدیریت‌ است‌. تشخیص‌ صحیح‌، مقدمه‌ قضاوت‌ درست‌ است‌.

4 - هدفدار بودن‌ و انگیزه‌ داشتن‌: هدفدار بودن‌ مدیر آموزشی‌ دو جنبه‌ دارد یکی‌مربوط به‌اهداف‌ نظام‌ و سازمان‌ آموزشی‌ و دیگری‌ هدفدار بودن‌ خود مدیر است‌.

5 - نگرش‌ و جهان‌ بینی‌: در مدیریت‌ اعتقادات‌ و برداشت‌های‌ مدیر منشأ رفتار،روش‌ها و سبک‌های‌ مدیریتی‌ اوست‌.

6 - اخلاق‌ و رفتار مناسب‌: حسن‌ خلق‌ و سلوک‌ از گران‌بهاترین‌ سرمایه‌های‌ انسان‌است‌. بیشتر موفقیت‌ها و شکست‌های‌ ما در زندگی‌ حاصل‌ خوبی‌ و یا بدی‌ اخلاق‌ماست‌. پیامبر(ص‌) فرموده‌: خلق‌  و خوی‌ بد رفتار را تباه‌ می‌سازد.

مدیریت آموزشی

ج‌ - توانایی‌های‌ رهبری‌

1 - قدرت‌ پاداشی‌: فردی‌ که‌ توانایی‌ دادن‌ پاداش‌های‌ مثبت‌ مادی‌ و تأمینی‌ داشته‌باشد و بتواند عده‌ای‌ را بر اساس‌ نیازهایشان‌ مورد حمایت‌ قرار دهد، دارای‌ قدرت‌پاداشی‌ است‌.

2 - قدرت‌ اجباری‌: کسی‌ که‌ می‌تواند عده‌ای‌ را جریمه‌، از کارشان‌ اخراج‌ و یابه‌زندان‌ بیندازد، دارای‌ قدرت‌ اجباری‌ است‌. افراد از ترس‌ به‌تبعیت‌ می‌پردازند.

3 - قدرت‌ قانونی‌: قدرتی‌ است‌ که‌ قانون‌ به‌ فرد می‌دهد و دیگران‌ را وادار به‌تبعیت‌می‌کند. احترام‌ به‌قانون‌ و یا چاره‌ نداشتن‌ از اطاعت‌ آن‌ منبع‌ قدرت‌ است‌.

4 - قدرت‌ مرجعیت‌: این‌ قدرت‌ بیشتر مربوط به‌ویژگی‌های‌ فردی‌ است‌. مدیری‌ که‌در زمان‌ بحرانی‌ و هنگام‌ بروز مشکلات‌ غیر مترقبه‌، با خونسردی‌ و اطمینان‌ راه‌حل‌های‌ مناسب‌ و منحصر به‌فرد ارائه‌ می‌دهد، از قدرت‌ مرجعیت‌ برخوردار است‌.

5 - قدرت‌ تحصصی‌: دانش‌ و تخصص‌ فرد و پیدا کردن‌ راه‌ حل‌های‌ علمی‌ برای‌مشکلات‌، منبع‌ دیگر قدرت‌ است‌.

وظایف‌ اساسی‌ مدیریت‌ آموزشی‌

1 - تصمیم‌گیری‌: بخش‌ مهمی‌ از وقت‌ و کار مدیران‌ صرف‌ حل‌ مشکل‌ وتصمیم‌گیری‌ می‌شود. وظایف‌ اساسی‌ برنامه‌ریزی‌، سازماندهی‌، رهبری‌ و کنترل‌،مستم‌ تصمیم‌گیری‌ است‌(61(

گریفیتس‌ عقیده‌ دارد که‌ تصمیم‌گیری‌ عصاره‌ یا چکیده‌ی‌ شغل‌ مدیریت‌ است‌.تصمیم‌گیری‌ فرایند انتخاب‌ بهترین‌ راه‌ حل‌ ممکن‌ از میان‌ راه‌ حل‌های‌ موجود برای‌حل‌ یک‌ مسأله‌ است‌(62(

2 - نیازسنجی‌ و برنامه‌ریزی‌: مقدمه‌ طراحی‌ هر برنامه‌ و اجرای‌ آن‌ مستم‌ نیازسنجی‌ است‌. به‌منظور جلوگیری‌ از هزینه‌های‌ اضافی‌، صرف‌ وقت‌ و نیرو، لازم‌است‌ نیازسنجی‌ توسط افراد آگاه‌ و کارشناس‌ انجام‌ گیرد و سپس‌ برنامه‌ریزی‌ گردد.

3 - تأمین‌ و سازماندهی‌ منابع‌ و امکانات‌: تأمین‌ نیروی‌ انسانی‌ مناسب‌، انتخاب‌افرادی‌ که‌ دارای‌ ویژگی‌های‌ لازم‌ باشند، تأمین‌ منابع‌ و امکانات‌ مادی‌ و تکنولوژیک‌،تهیه‌ و آماده‌سازی‌ منابع‌ و امکانات‌ تکنولوژیک‌ آموزشی‌، فضاهای‌ آموزشی‌، مواد وتجهیزات‌، هماهنگی‌ و تلفیق‌ منابع‌ انسانی‌ و مادی‌، به‌وجود آوردن‌ شرایطی‌ که‌ نیروی‌انسانی‌ بتواند حداکثر استفاده‌ را از تکنولوژی‌ به‌عمل‌ آورد.

4 - آموزش‌ و آماده‌سازی‌ نیروی‌ انسانی‌: مدیران‌ باید خود را مسؤول‌ آموزش‌ وپرورش‌ معلمان‌ بدانند و مسائل‌ و مشکلات‌ آنان‌ و نیازهای‌ دانش‌آموزان‌ را در نظرداشته‌ و آموزش‌های‌ علمی‌ و کاربردی‌ را به‌صورت‌ کارگاهی‌ برگزار کنند تا بیشترین‌فایده‌ را برای‌ معلمان‌ در بر داشته‌ باشد.

5 - انگیزش‌: انگیزه‌، حالت‌ یا وضعی‌ روانی‌ است‌ که‌ رفتار را در جهت‌ هدف‌ یاهدف‌ هایی‌ نیرو می‌دهد، فعال‌ می‌سازد و هدایت‌ می‌کند(63(

هدف‌ از مطالعه‌ی‌ انگیزش‌ در مدیریت‌ آموزشی‌، شناخت‌ و درک‌ نیازها، رفتار وشخصیت‌ دانش‌آموزان‌، معلمان‌ و کارکنان‌ و هدایت‌ رفتار آنان‌ به‌سوی‌ رفتاری‌ مطلوب‌بر اساس‌ احترام‌، ارزش‌، خودپنداری‌ مثبت‌، شناخت‌، خودآگاهی‌، عدالت‌ و پی‌بردن‌به‌استعدادها و نیروهای‌ افراد است‌.

6 - برقراری‌ روابط انسانی‌: از نظر فالت‌، روابط انسانی‌ عبارت‌ است‌ از توان‌برقراری‌ اتباط انسانی‌ با معلمان‌ و دانش‌آموزان‌ از طریق‌ پذیرفتن‌ وجود، شخصیت‌،ویژگی‌های‌ فردی‌ و همه‌ی‌ تفاوت‌هایی‌ که‌ احتمالا با شخص‌ مدیر دارند(64(

وظیفه‌ی‌ رهبر ایجاد جو گرم‌، سازگار یا متجانس‌ است‌ که‌ در آن‌ فرد بتواند باآزادی‌ نسبی‌ احساسات‌ و عواطف‌ و نگرش‌های‌ خود را بیان‌ کند. هر مدیر آموزشی‌باید روحیه‌ و حالات‌ روانی‌ دانش‌آموزان‌ و معلمان‌ خود را مورد توجه‌ قرار دهد.چنانچه‌ علایمی‌ از بی‌اعتمادی‌، ترس‌، ناامیدی‌، عدم‌ احساس‌ نشاط و وجود تنفر درمحیط آموزشی‌ مشاهده‌ شود، به‌معنی‌ فقدان‌ بهداشت‌ روانی‌ و نبودن‌ روابط انسانی‌مطلوب‌ در سازمان‌ آموزشی‌ است‌ و باید در افراد احساس‌ ارزشمندی‌ به‌وجود آورد.

۷ - نظارت‌ و کنترل‌: بازدید و مراقبت‌ از طرز پیشرفت‌ اجرای‌ عملیات‌ یا مقایسه‌ باوضع‌ مطلوب‌ و تغییر و تصحیح‌ عملیات‌ به‌منظور جلوگیری‌ از انحراف‌ از تحقق‌اهداف‌ سازمان‌  آموزشی‌ است‌. مدیران‌ آموزشی‌ از جهات‌ مختلف‌ باید بر کار سازمان‌و نیروهای‌ آموزشی‌ نظارت‌ داشته‌ باشند.

8 - ارزشیابی‌ و پاداش‌: ارزشیابی‌ و پاداش‌ به‌معنی‌ فرایند مقایسه‌ نتایج‌ حاصله‌ درپایان‌ یک‌ دوره‌ی‌ معین‌ با اهداف‌ از پیش‌ تعیین‌ شده‌ به‌منظور تعیین‌ میزان‌ پیشرفت‌،تغییر و تجدید نظر در برنامه‌ها و دادن‌ جزای‌ مناسب‌ با حسن‌ و یا سوء اجرای‌ عمل‌ ونتایج‌ حاصله‌ می‌باشد.

تشویق‌ و تنبیه‌ از دو جنبه‌ اهمیت‌ خاص‌ دارد. جنبه‌ی‌ اول‌، مسؤولیت‌پذیری‌انسان‌ است‌ که‌ او را مسؤول‌ کارها و رفتارهایش‌ می‌کند. نتایج‌ حاصله‌ از کارهای‌ هرانسانی‌ به‌تصمیمات‌ و انتخاب‌های‌ او بر می‌گردد و از نتایج‌ مثبت‌ و منفی‌ کارهایش‌بهره‌ می‌گیرد. جنبه‌ی‌ دوم‌ اهمیت‌ تشویق‌ و تنبیه‌ نیاز انسانی‌ است‌. اگر پایان‌ هر کاربه‌دریافت‌ پاداشی‌ منتهی‌ نشود، انسان‌ دست‌ به‌فعالیت‌ نخواهد زد.

منبع :saleki.blogfa.com


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

تنهاترین جوجه‌ی دنیا Amber Carmen Jacob کارخانه ساخت سازه های فلزی ناظران سازه تلفن قالیشویی و مبلشویی در شیراز بازاریابی، تبلیغات، برند فروش فوق العاده باکیفیت ومناسب محصولات ghofl va kelid ام.ام.دی:پوشاک شیک پوشان